22 Οκτ 2014

Σενάρια για το μοντέλο ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας

Το «φιλέτο» του σταθμού διοδίων των Μαλγάρων περνάει στον οδικό άξονα

Ανοιχτό παραμένει ακόμη το μοντέλο της επικείμενης παραχώρησης της Εγνατίας οδού, καθώς η κυβέρνηση ακόμη εξετάζει διαφορά σενάρια για τον διαγωνισμό της ιδιωτικοποίησης του μεγαλύτερου οδικού άξονα της χώρας.

Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών και η Εγνατία ΑΕ σπεύδουν να κλείσουν σημαντικές εκκρεμότητες που συνδέονται με την απορρόφηση αρμοδιοτήτων του υπό εκκαθάριση Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), αλλά και με τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», το υπουργείο Υποδομών και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) συνεχίζουν να εξετάζουν διάφορα μοντέλα για την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου, η οποία εκκρεμεί από το 2011.

Η υπόθεση έχει περάσει από πολλά κύματα τα τελευταία χρόνια, λόγω των δανειακών βαρών της Εγνατίας, της διχογνωμίας μεταξύ υπουργείου Υποδομών και ΤΑΙΠΕΔ και της αναστολής των εργασιών στους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους, που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης, καθώς επηρέαζε το οικονομικό κλίμα και αποθάρρυνε τους επενδυτές.

Πάντως, όπως όλα δείχνουν, η περίμετρος της αποκρατικοποίησης δεν φαίνεται να προβλέπει έσοδα υπέρ του παραχωρησιούχου έξω από τις συνήθεις δραστηριότητες, όπως η είσπραξη διοδίων και η εκμετάλλευση Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).


Η τρόικα ζητεί μετωπικούς σταθμούς

Σημειωτέον ότι πρόσφατα η τρόικα είχε ζητήσει από τον υπουργό Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη την αντικατάσταση των διοδίων αναλογικής χρέωσης, που ο ίδιος είχε θεσπίσει, με μετωπικούς σταθμούς. Εκτοτε εκκρεμεί η μελέτη ορισμένων τεχνικών αλλαγών.

Η Εγνατία οδός θα παραχωρηθεί σε ιδιώτες ως και για 40 χρόνια. Αρχικά, οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ εισηγούνταν 21+5 σταθμούς διοδίων με αποτέλεσμα να προκληθεί σύγκρουση με το υπουργείο Υποδομών, το οποίο έκτοτε «κόβει» σταθμούς διοδίων, η χρέωση των οποίων θα είναι 4 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο (προ ΦΠΑ και πληθωριστικής προσαρμογής), με «πλαφόν» τα 6 λεπτά ανά χλμ.

Παράλληλα, με δύο αποφάσεις του ο υπουργός Υποδομών κλείνει διάφορες σημαντικές εκκρεμότητες για την Εγνατία καθώς, μεταξύ άλλων, επιτρέπει στην εταιρεία να χρησιμοποιεί για τη συντήρηση, τη λειτουργία και τις κατασκευές του δρόμου και των καθέτων αξόνων τα διόδια που εισπράττει από το Μάλγαρα, δηλαδή τον δεύτερο σε εισπράξεις σταθμό της χώρας, μετά τις Αφίδνες. Σημειωτέον ότι τα έσοδα του ΤΕΟ από τους σταθμούς διοδίων των Μαλγάρων και του Ακτίου, που έχουν περιέλθει στην Εγνατία, ανήλθαν σε 18 εκατ. ευρώ το 2012 και 23 εκατ. ευρώ το 2011.

Επίσης, με άλλη απόφαση προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι οι εκκαθαριστές του ΤΕΟ θα μεταφέρουν την είσπραξη των μισθώσεων από τις νόμιμες κυκλοφοριακές συνδέσεις στις περιφέρειες και ότι η Εγνατία οδός θα αναλάβει επίσημα τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του τμήματος ΠΑΘΕ από Κλειδί έως Ευζώνους, του κλάδου από Χαλάστρα έως Θεσσαλονίκη, καθώς και τη σήραγγα του Ακτίου.

Τα αρχεία και οι φάκελοι των υπολοίπων οδικών τμημάτων για τα οποία είχε αρμοδιότητα το ΤΕΟ μεταφέρονται στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εργων (ΓΓΔΕ), όπως και ο εξοπλισμός και το λογισμικό του Κέντρου Ελέγχου Παρακολούθησης Διοδίων (SCADA).

Δύο νέοι διαγωνισμοί

Στο μεταξύ, η Εγνατία προκήρυξε δύο διαγωνισμούς για τη συντήρηση και λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου για την επόμενη τριετία, αξίας 60 εκατ. ευρώ ο καθένας, προκαλώντας μάλιστα την αντίδραση των μικρότερων κατασκευαστικών εταιρειών, καθώς το τεύχος της προκήρυξης επιτρέπει τη συμμετοχή μόνο κατασκευαστικών 7ης τάξης ή κοινοπραξία εταιρειών 6ης τάξης.

Οι ανάδοχοι θα αναλάβουν την τεχνική αστυνόμευση και συντήρηση, τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου, τις εργασίες βελτίωσης, τη συντήρηση των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και την περιβαλλοντική διαχείριση. Η χρηματοδότηση θα γίνει από το μετοχικό κεφάλαιο της Εγνατίας οδού, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. 

Συγκεκριμένα, ο πρώτος διαγωνισμός, προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ, για την τριετή συντήρηση και λειτουργία αφορά το τμήμα της Εγνατίας από τον Ανισόπεδο Κόμβο Κλειδίου μέχρι το Τελωνείο Κήπων, μήκους περίπου 369 χλμ., αλλά και τους κάθετους άξονες Χαλάστρα - Εύζωνοι, Χαλάστρα - Ειδομένη, Λαγκαδάς - Προμαχώνας και Κομοτηνή - Νυμφαία - Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα.

Ο δεύτερος διαγωνισμός, προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ, αφορά τη συντήρηση και λειτουργία της Εγνατίας από την έξοδο του Λιμένα Ηγουμενίτσας μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Κλειδίου, μήκους 288 χλμ., καθώς και των κάθετων αξόνων Σιάτιστα - Κορομηλιά - Κρυσταλλοπηγή.

Είχε προηγηθεί άλλος διαγωνισμός της Εγνατίας για την εξεύρεση αναδόχου για τη λειτουργία των σταθμών διοδίων του άξονα, προϋπολογισμού 48 εκατ. ευρώ, τον οποίο κέρδισε η εταιρεία Αττικές Διαδρομές. Πρόκειται για μία συμφωνία-πλαίσιο, η οποία μπορεί να λυθεί αν προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του δρόμου.


Πηγή:
http://www.tovima.gr/society/article/?aid=642298